Go-ul romanesc in general (in legatura cu FRGo) partea a 4-a
1

Valentin Popa (12 ianuarie 2003) :
Salutare!

Popicu' pare el putzin shokat :), da' stie multe...

Personal, cred ca Radu Baciu a fost cel mai bun organizator al FRGo.

Nu pot sa uit prima zi cand m-am intalnit eu cu Radu Baciu. Eram in anul doi de facultate si mi-am luat inima in dinti sa iau legatura cu jucatorii de go din Bucuresti. Stiam ca exista un club unde se joaca go, ca pot afla multe amanunte de la Federatie (aveam o adresa). Era o zi ploioasa, m-am dus la Stadionul National, unde era atunci sediul Federatiei.

L-am intalnit acolo pe Radu. (Daca in zilele noastre s-ar duce cineva la Federatie, nu stiu daca ar gasi pe cineva acolo...) Era intr-o camera plina cu jocuri de go facute de Jecoop si de carticele rosii de probleme... Mi-a dat adresa clubului de la Preoteasa si, cand sa ies pe usa, m-a intrebat modest daca nu vreau sa joc o partida cu el inainte de a pleca. I-am raspuns putin infatuat ca sunt de acord sa joc daca nu va dura mult... Mi-a dat noua pietre handicap (eu credeam ca sunt 3 kyu atunci...). L-am lasat sa-si faca mendrele, mi-am zis ca il voi umili eu pe tipul asta de la Federatie... La sfarsitul partidei, eram aruncat de pe tabla, vorba lu' Codin...:))) Am plecat repede de-acolo, gandindu-ma ca am fost invatat o lectie... Prima mea lectie de go adevarata. Eram in anul 1995.

Randurile de mai sus vor suna pentru unii mai degraba patetic. Pentru altii, ele vor suna malitios. Am fost oare singurul care a simtit intalnirea cu Radu Baciu ca pe una cu un Om Mare?

Bucataria complicata a noilor reguli de finantare si organizare de concursuri in sanul FRGo actuale imi starneste cel putin un sentiment de frustrare. Sa fie banii putini de vina, sau este vorba de o lipsa de oameni inimosi care sa puna umarul, macar sa nu se prabuseasca sandramaua asta care a ajuns FRGo?...

Vali Popa

P.S. Persoanele si faptele mentionate mai sus au legatura cu realitatea go-ului romanesc...


Catalin Taranu (12 ianuarie 2003, a reactionat Ion Florescu) :

salut si la multi ani la toata lumea.
am si io niste pareri relativ la ce s-a discutat recent despre cupa ing si desi poate nu sint implicat direct simt nevoia sa le spun.
in primul rind, as vrea sa pun o vorba buna pentru ing, asta in cazul in care mai sint unii care se intreaba dar cine ma-sa e ing asta de face numai concursuri pentru elita. ing este tipul care dupa parerea mea a facut cel mai mult pentru raspindirea go-ului in secolul asta . a donat mii de seturi de piese si table in lumea intreaga si a sponsorizat foarte multe turnee. cind am participat la cupa ing mondiala din shanghai, acum vreo 3 ani, am asistat la cel mai impresionant spectacol de go din viata mea. turneul s-a tinut intr-o cladire inalta de vreo 20-30 de etaje ( era greu sa le numeri cind era mai innorat :) ) si imediat am aflat ca asta era de fapt o scoala de go a lui ing. la festivitatea de deschidere, in curtea scolii erau sute de table de go si de doua ori mai multe sute de copii care jucau. deci nimeni nu poate sa spuna despre ing ca ar fi elitist si l-ar interesa doar jucatorii tari.
cupa ing este totusi un concurs de elita dupa cum bine spunea mirel, si cred ca nimeni nu are nevoie de explicatii de ce este nevoie de elita. tuturor ne place sa studiem partidele celor din top , sa-i vedem jucind si mai ales cistigind.
totusi am simtit o tendinta periculoasa in afirmatiile lui mirel relativ la cum ar fi trebuit alesi cei care pot juca in cupa ing. desi e adevarat ca participarea la europene ne asigura numarul de locuri in cupa ing, nu mi se pare relevant. este chiar o tendinta periculoasa sa stabilesti astfel de criterii de calificare, pentru ca in final ar creea disensiuni mari intre jucatori. ce facem daca apare un pusti extrem de talentat , dar fara bani, care nu poate participa la europene, insa ar putea fi trimis la ing pentru ca turneul e platit integral de centrul de go? si apoi sa ne amintim cum functioneaza lumea asta a go-ului. multi dintre noi astia care am ajuns in top am fost ajutati extrem de mult de altii . eu, de exemplu, tin minte ca am primit tabla de la sorin si piese de la robert ( sau invers), saijo sensei m-a ajutat iar extrem de mult plus o cohorta de alti jucatori de go pentru care nu facusem absolut nimic. mai mult, de obicei nu ai cum sa le multumesti la cei care te-au ajutat decit jucind bine go . pe mirel l-a ajutat domnul nishimura, pe robert, sorin , dragos si vali chizu sensei si probabil multi altii pe linga. toti au facut-o dezinteresat, pentru ca iubesc go-ul , deci si noi avem obligatia morala sa-i ajutam pe altii pe cit se poate. daca apare vreodata un astfel de pusti trebuie sa-i deschidem calea cum ne-au deschis-o si noua altii .
cam atit , ma duc sa-mi ascut cutitele pentru noi convorbiri :)


Ion Florescu (12 ianuarie 2003, reactie la Catalin Taranu) :

Chiar imi place discutia asta! Sper sa iasa ceva constructiv.
Catalin, eu nu vad decit o singura diferenta intre parerea ta si a mea: tu nu esti de acord cu a mea :) In rest, ai spus exact ce am zis si eu, dar cu alte cuvinte: eu, tu, robert, sorin, dragos, vali, etc. am fost ajutati pentru ca ne dedicasem go-ului si aveam rezultate bune. Exact asta zic si eu, daca sint oameni care fac in continuare asta mi se pare normal sa-i ajutam/recompensam. Ce e periculos atunci in afirmatia mea? Iar pusti trebuie sa apara sigur pentru ca avem vreo mie de copii care joaca Goe. Daca nu crezi, uite, un text care se gaseste la:
http://www.european-go.org/info/ing2001.htm
Sint niste stiri de acum 2 ani, care pe mine ma bucura

Romania

The work for this project had been divided between some Goe clubs, in order to get better results from all the promoting efforts. The promoting activities were developed mainly in the following Goe centres: Braila, Slobozia, Turnu Severin, Bistrita and Baia Mare.

The Braila Goe centre is the strongest youth Goe centre at this moment and one of the most important Goe centre in Romania. The local co-ordinator is Dr. Iulian Toma, who had been the National Youth Co-ordinator since 1992 (and now he is the President of the Romanian Goe Federation). His efforts were sustained by Liliana Iacob, Catalin Albu, Gonciar Stefan, Iulian Nastasache, Barbascu Eugen and some others, in order to promote Goe in the local schools, using mainly the Ing rules for teaching. As a result, there had been more than 500 children who learned the Goe rules and now we can find about 160-200 regular players in the Goe clubs in Braila.

The Braila Goe centre, based on a local Goe Association named "WATARI", edited a Goe bulletin and placed it on internet. See http://members.xoom.com/iulianGOpage/index.htm (?) for the list of the local regular players and some more information about the local Goe activities.

The youth Goe players from Braila had been quite successful in the National Youth Championships, taking almost all the national titles in the last 2 years. They also were the first Romanian Youth players in Sinaia, in the European Youth Goe Championships, this year, both in the under 12 and in the 18 groups. Nevertheless, we consider that these results are not directly related to the promotion programm that we did. Anyway, there was easier to spread the game of Goe in the area, based on such a strong basis. To be more specific, the results of two current title holders in Romania, Magarita Ionut (aged 13) and Coman Gabriela (aged 9) and the very existence of this two players in our Goe organisation can be considered as a direct result of this promoting program.

The Slobozia Goe club is another important Goe centre in Romania. Both these two centres received a great help in promoting Goe due to the visits made by two professional players, Mr. Yasuda Yasutoshi-9dan pro and Miss Yuki Shigeno-2dan pro. Yuki had been in Romania twice in the last years and visited a lot of schools in those two cities and in Bucharest. The results of the Slobozia Goe Centre are shown in the additional presentation booklet and are also quite impressive. There are about 600 Children in the main cities of the district that learned the rules and there are more than 100 regular Goe players from this centre.

The Bistrita Goe centre is also quite successful, due to the efforts made by Teodor Virtic, the local Goe organiser. He also made a Goe foundation, named "KIYOMIZU" and there are more than 200 Goe players in this city, most of them still in the schools. Their efforts were rewarded by taking the National Youth Goe title under 10, quite one month before. Also, their youth team made a good impression in Sinaia, where had been about 25 players, most of them in the under 12 group. So, we can expect some more from them in the future, based also on their steadiness.

The Severin Goe centre is based on the clubs from Drobeta-Tr.Severin, initiated and co-ordinated by Marcel Daescu, which is another dedicated Goe teacher. They also have some 400-500 young players and quite recently they organised an international Goe tournament, who received a lot of appreciates from the participants. The other Goe players from this city, mainly Emil Cenuse and George Bordea did also a good job on promoting Goe in the area.

The Goe club from Baia Mare is not as big as the others, but there are some 50-70 Goe players there, mostly children who take this game quite seriously. The local Goe trainer is Bela Nagy, who just graduated from University and who took charge of the Romanian Goe page on the Internet. He also made a Goe page for his club, at http://www.baiamare-club.go.ro and further information can be found there.

Unfortunately, there is no report on Bucharest, concerning this project. Of course, there are a lot of strong players there, there are a lot of tournaments that we organise there, the Romanian Go Federation is also in there, but we didnt find a dedicated Goe teacher in this area. Of course, we are still looking for one and we hope that in the near future we will have a lot of good things to report from Bucharest.

Deci domnul Ing intr-adevar ajuta pe toata lumea (chiar de departe, de unde e el acum). Si aici sintem de acord.

Crezi ca as fi atit de absurd incit sa stabilesc o regula care taie aripile unui pusti talentat? In afara de Ing mai sint si alte concursuri platite de sponsori, dar modul cum se hotarasc locurile la Ing e deosebit si ma face sa repet: cei care contribuie activ la obtinerea locurilor alora ar trebui privilegiati cumva. Cum? Nu stiu... Sa aiba un loc pentru ei de exemplu, sau doua, si sa hotarasca ei cine merge, sau cu rindul, iar ceilalti sa joace calificari. Nu vad ce e periculos sau exagerat in asta. Si, repet, macar sa-i pomenim pe cei care au ajutat la obtinerea locurilor cred ca ar fi macar frumos, daca nu obligatoriu. Mie nu mi se pare ca avem de-a face cu "Print si cersetor" aici.
Hai sa gasim solutia impreuna, uite, desi asta doar biroul federal poate hotari. Poate ca solutia pe care am putea-o noi gasi ii ajuta sa stabileasca niste reguli decente. Eu consider ca e relevant modul de obtinere al locurilor, europenele sint acum doar un nou business pentru cei care le organizeaza, costa o gramada de bani si premiile sint ridicole. Nici campionul european nu-si scoate banii cheltuiti, care se ridica pe la vreo 600euro in medie. Cred ca ar fi o motivatie in plus pentru cei care merg acolo, daca ar sti ca exista un mic bonus vis-a-vis de finala Ing.


Catalin Taranu (12/13 ianuarie 2003) :

mirel draga,
sper sa nu ma intelegi gresit. tu ai un argument puternic : europenele nu mai sint ca pe vremuri si cei care inca mai merg o fac cu mari sacrificii.
sint complet de acord cu tine ca trebuie gasita o cale sa-i compensam . au mai fost din nefericire si cazuri in care un oarecare de care n-a auzit mai nimeni pina acum apare brusc si improasca cu noroi oameni care chiar au facut mult pentru go-ul romanesc. asta vine dupa parerea mea din frustrarea fata de elitism, si dintr-o parere gresita ca lumea go-ului ar fi un fel de democratie ideala. jucatorii de go sint o mare familie, si ca in orice familie exista o ierarhie . daca copii si-ar permite sa-si bata joc de venerabilul strabunic pentru ca el arata slab si inofensiv, tatal vine si pune cureaua pe ei si ii pune la punct :)
desi copii sint iubiti si tratati cu respect si vazuti ca cei care vor continua miine ce fac parintii azi, ei nu pot fi lasati complet de capul lor pentru ca ar creea o anarhie . de ce? din ignoranta, pentru ca stiu prea putine inca pentru a judeca bine lucrurile.
eu cred ca asa e si in lumea go-ului . am mai vazut din nefericire pe lista cazuri in care respectul pentru cei mai in virsta ( aici ma refer nu neaparat la ani, ci la vechimea in lumea go-ului ) au fost luati in raspar de tot felul de ' copii' .
de ce am deviat pina aici? ma repet : dupa parerea mea, astfel de neintelegeri apar din frustrarea celor mai mici in rang cind au impresia ca sint inlaturati total
din scena si nebagati in seama de elita. de aceea spuneam ca tendinta lui mirel de a 'elitiza' calificarile pentru ing ( desi justificata in felul ei pentru ca ing este un concurs pentru elita ) are un simbure de anarhie in ea . multi jucatori nu vor fi multumiti cu astfel de reguli. si de altfel nu vad nici un motiv de a pune restrictii acestui concurs cind teoretic cei mai buni vor cistiga ...
compensarea pentru participarea la europene se poate dicuta. daca federatia sau alta institutie ar putea face ceva in privinta asta ar fi mai mult decit bine.
sint de acord cu mihai totusi, compensatia o primim deja acolo, prin placerea de a participa la acel turneu, si daca prin asta se intareste prestigiul romaniei si se obtin alte avantaje, cu atit mai bine. trebuie sa fim realisti , cind un jucator ia decizia sa mearga la europene o face pentru placerea sa personala si stie ca nu va primi alta compensatie decit satisfactia de a fi acolo, a juca go si a intilni prieteni vechi si noi.
sper sa nu simti iar ca nu sint de acord cu tine, mirel. eu incerc doar sa dau un semnal de alarma . unii dintre voi poate isi amintesc ce prapastie se crease intre tabara jucatorilor de kyu si a celor de dan inspre sfirsitul perioadei de aur a go-ului la noi in tara. elitismul exista si trebuie sa recunoastem ca fusese promovat poate prea insistent . nu ca asta ar fi rau , dar nu trebuie uitat ca puterea sta in mase. un exemplu bun e nihon kiin, care acum sufera tocmai pentru ca a neglijat promovarea go-ului la nivel de masa si a creeat imaginea profesionist =zeu. de ce am impresia ca ce s-a intimplat la noi si ce se intimpla acum in japonia sint doua fenomene asemanatoare?
hum, nu cred ca ma exprim prea clar, ma scuzati pentru ca 8 ani petrecuti departe de casa mi-au adus elocventa sub nivelul marii, dar sper ca macar ideea sa patrunda. sa invatam din trecut si din greselile noastre si ale altora :)


Cristian Pop (13 ianuarie 2003, au reactionat Sorin Gherman, Dan Micsa) :

baeti, nu stiu de ce intotdeauna orice discutie de pe lista cade in chesti principiale, idealiste:)
nu e o critica.
am facut o propunere acu un mesaj, care mie mi se pare a fi destul de practica si care ar fi un inceput 'real' nu principial.de a 'ruga' federatia sa ne comunice ce si cum cu bugetu:)
v-am rugat sa-mi si comunicati daca sinteti de acord cu chestia asta:) discutii despre viitor, cum sa educam copii si respect, puteti avea cite doriti in orice sedinta de birou cu tomita:)
acu , parerea mea , noua ne pute rau de tot hoitu in ograda. te extinzi cind ai o baza sanatoasa.
deci practic, chiar facind abstractie de chestia ing care mie mi se pare o chestie minora deocamdata, ce facem?
daca sint prea insistent rog a ma corecta.

ps: rog a-mi fi tratat mesaju ca un kikashi:)


Cristian Pop (13 ianuarie 2003, vezi critice) :

Mihai, nu mai exista birou federal decit teoretic.
de un an aproape sau mai mult, nu mai tin minte, de cind fac parte din el, desi am insistat sa facem adunari, nu am participat decit la una cu adevarat adunare, cind s-a reinfintat federatia. de atunci, s-au mai tinut dupa cunostintele mele 1-2 adunari, asa in 5 min si cu birou minimal, parca 4 insi.
deci referiri la federatie ca si birou sint deplasate. federatie in momentul asta inseamna tomita si opris.
traiasca anarhia:)


Sorin Gherman (13 ianuarie 2003, reactie la Cristian Pop, au reactionat Viorel Boboc si Codruta Nedelcu) :

Propunerea asta, de a se face publice (intr-un fel sau altul, de ex. aici pe lista) bugetul federal precum si modul de cheltuire, a mai fost facuta de multe ori, si pe lista si in afara ei.
Am cerut-o si cind eram in birou, si niciodata nu am reusit sa vad un buget + cum a fost cheltuit, de cind e Mihai Opris secretar.

(au reactionat Viorel Boboc si Codruta Nedelcu)

Sint in mod sigur si mijloace legale de a obtine aceste informatii fortat, daca persista lipsa de bunavointa. Stiu ca cel putin la primarii legea da termene de raspuns la diverse solicitari, poate este acoperita si activitatea ministerelor.

Piu (=Viorel Boboc), ne-ai putea ajuta te rog cu informatii pe tema asta?


Viorel Boboc (13 ianuarie 2003, reactie la Sorin Gherman) :

(reactie la Sorin Gherman)

Legea privind accesul la informatiile publice acopera si ministerele... o solicitare in acest sens catre minister ne-ar lamuri doar cu privire la bugetul acordat... cheltuirea lui de catre frgo e un pic alta poveste... fiind bani publici, teoretic si federatiei ar trebui sa i se aplice legea asta ...
mai simplu decit sa urmezi procedurile legale ar fi sa ma interes eu mai indeaproape... nu mai stiu daca in actele federatiei a ramas asa, dar la momentul constituirii ei stiu ca mihai opris m-a intrebat daca nu vreau sa fiu cenzor... daca intr-adevar sint, atunci eu trebuie sa fac cit de curind un raport cu privire la bugetul pe anul trecut, care sa fie prezentat in adunarea generala...nu mai spun ca legal vorbind, cenzorul are dreprul sa faca inopinant controale etc.... deci as putea vedea registrele contabile ale frgo.

problema mare este insa alta... sint putine cluburi in federatie... reprezentantii lor conduc practic go-ul romanesc...legal au dreptul sa hotarasca ei... eu de aceea am facut la un moment dat valuri pe tema infiintarii de cluburi..altfel, in situatia de acum, poti controla cit vrei si tot nu vei gasi probabil ceva ilegal...


Partea a 5-a.


Top
Index de evenimente si situatie la cluburi sau orase